Грађанска наука се може једноставно и грубо дефинисати као учешће грађана и других „нестручњака“ у научним истраживањима. Овај интерактивни приступ, који је један од главних стубова отворене науке, све више добија на значају у академској сфери, цивилном друштву и уопште у јавном мњењу.
Иако грађанска наука добија на препознатљивости, и даље се постављају бројна питања о њој. Како спровести грађанску науку у пракси? Да ли учешће грађана суштински додаје вредност целом процесу или је то само још једна новотарија и популарна поштапалица коју користимо како би се приказали као инклузивни?
На ова и друга везана питања о грађанској науци одговоре су давали истраживачи из Института за развој и иновације у оквиру BEAMING летње школе отворене науке. Летња школа је одржана од 24. до 26. јуна 2024. године на Универзитету у Новом Саду, и окупила експерте и истраживаче из партнерских високошколских установа и истраживачких института.
Све како би разменили знања о потенцијалима отворене науке у пољу биоекономије. Полазници су добили прилику да учествују у сесијама на теме што су FAIR подаци, грађанска наука и Европски облак отворене науке. Поред тога, учесници су имали прилику да се умреже, остварујући циљеве пројекта везане за прекограничну сарадњу и изградњу капацитета у сектору биоекономије.
Синиша Борота из Института за развој и иновације одржао је предавање на тему грађанске науке. Нагласио је значај отворених, инклузивних и колаборативних научних пракси у суочавању са изазовима у биоекономији и остваривању ширих друштвених бенефита.
Поред Института за развој и иновације, сесије су одржали представници Пољопривредног факултета из Новог Сада, ИТ центра Универзитета у Београду, EOSC Austria, Технолошки универзитет у Бечу, Институт BioSense, Институт техничких наука (Српска академија наука и уметности) и Института за нуклеарне науке „Винча“.
Летња школа отворене науке организована је у оквиру пројекта BEAMING, који подржава Европска комисија кроз програм Horizon Europe. Четворогодишњи пројекат има за циљ да промовише изврсност и иновације у биоекономији кроз сарадњу између високошколских институција у Централној, Источној и Југоисточној Европи, као и на западном Балкану.