КАКО СЕ ФИНАНСИРАЈУ СТУДЕНТИ У СРБИЈИ?
ОД УКУПНО 248.508 СТУДЕНАТА КОЈИ СУ У ШКОЛСКОЈ 2022/2023. ГОДИНИ УПИСАНИ У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ, СКОРО 75% СЕ ИЗЈАШЊАВА КАО ИЗДРЖАВАНО ЛИЦЕ, ШТО ЗНАЧИ ДА СЕ ТРИ ОД ЧЕТИРИ СТУДЕНТА ПРИМАРНО ИЗДРЖАВАЈУ ИЗ ПОРОДИЧНОГ БУЏЕТА.
На основу Извештаја о високом образовању за 2022/2023. годину, који објављује Републички завод за статистику, а на основу методолошког обухвата ШВ-20 образаца, примећује се да су примарни извори финансирања студената груписани у неколико облика. Студенти се финансирају из породичног буџета, личних прихода (уштеђевина, приходи од наследства), као и јавних и комерцијалних стипендија и кредита. Ипак, облик финансирања који доминантно учествује у финансирању студената је финансирање из породичног буџета – чиме се отвара питање повезаности студената са тржиштем рада током четворогодишње едукације.
Стипендија је врста бесповратне новчане помоћи која се додељује ученицима основних школа, средњих школа или студентима ради школовања. Углавном се додељује месечно. Стипендија се може додељивати на основу различитих критеријума: финансијска ситуација, просек у току школовања или потребом за испомоћ. Студентски кредити су врста стипендије коју студент мора да врати уколико његов просек није изнад раније утврђеног нивоа.
Значајан број студената у Републици Србији је навео „друге изворе финансирања“ као примарне за сопствено издржавање. Конкретно, број студената који се примарно финансира „другим изворима“ обухвата скоро 20.000 младих – што је дупло више од збира свих студената у Републици Србији који се егзистенцијално ослањају на јавне и/или комерцијалне стипендије и кредите. Пошто студентски рад није квалитетно методолошки обухваћен нити је адекватно репрезентован кроз централне регистре или анкете, остаје отворено питање који број студената паралелно студира и притом се издржава кроз, у ШВ-20 обрасцу недефинисане, радне активности.
Аутор: Институт за развој и иновације
Извор података: Републички завод за статистику, Извештај о високом образовању за 2022/2023. годину
Контакт: iri@iri.rs